Kiedyś wierzyłam, w to, że aby osiągnąć to co sobie zaplanowałam, a wymaga ode mnie sporej odwagi i znajduje się poza moją strefą komfortu . Dlatego aby to osiągnąć potrzebuję najpierw zdobyć większą pewność siebie i zbudować silne poczucie własnej wartości. Znasz to? Nie robisz pewnych rzeczy, łudząc się, że zrobisz to gdy zyskasz więcej pewności. I często ten moment nie przychodzi nigdy, a twoje życie wygląda jak wygląda. Moje doświadczenia, ale również badania naukowe pokazują, że jest dokładnie odwrotnie.

Dziś zamierzam Ci opowiedzieć o tym dlaczego porażka może być twoim najlepszym towarzyszem na drodze do osiągnięcia sukcesu.

Transkrypcja dla tych co wolą czytać

Jeśli chcesz zbudować silne poczucie własnej wartości, musisz robić rzeczy, które Cię przerażają. Dokładnie tak. Rzeczy które są poza twoją strefą komfortu i wzbudzają w Tobie strach, a nawet przerażenie. I nie chodzi mi o to abyś świadomie wprowadzała siebie w silne reakcje stresowe. Kluczowe tutaj jest odpowiednie podejście, aby przygotować siebie i swój układ nerwowy na trudniejsze momenty.

Jak to możesz zrobić?

Oto kilka sposobów:

  • Podejmując się trudnego i nowego dla Ciebie wyzwania z góry załóż, że możesz popełnić błędy, coś się może nie udać, a Ty będziesz musiała zmierzyć się z porażką
  • zaakceptuj, że ponoszenie porażki jest integralnym elementem procesu uczenia i rozwoju
  • naucz się radzić z trudnymi emocjami, które mogą pojawić się w trakcie tego procesu
  • analizuj swoje błędy i potknięcia, wyciągaj z nich wnioski i idź dalej

A co nauka mówi na ten temat?

  • David Hellerstein, profesor psychiatrii klinicznej na Uniwersytecie Columbia, twierdzi, że jeśli postrzegasz daną sytuację jako negatywną lub zagrażającą tobie, to wywoła ona w organizmie reakcję stresową, która może powodować niepokój, panikę czy strach. Następstwem tego będzie zmniejszenie zdolności twojego mózgu do logicznego myślenia. W takich sytuacjach emocje biorą górę, a to może utrudniać wykonanie tego co sobie założyłaś.
  • Jeśli dasz sobie szansę na postrzeganie tej sytuacji jako okazji do nauczenia się nowych rzeczy, jako wyzwania to wysyłasz całkowicie inną informację do swojego ciała i umysłu. Po pierwsze, widzisz siebie jako osobę zdolną do próbowania nowych rzeczy, a to powoduje, że mózg nie blokuje dostępu do kory nowej i obszarów, które mogą być bardzo wspierające przy próbowaniu nowych rzeczy.

Co możesz zrobić jeszcze:

  • zachęcam Cię do odnalezienia swoich sposobów autosabotażu, które nie pozwalają tobie ruszyć z miejsca (prokrastynacja, wew. krytyka, syndrom oszusta, perfekcjonizm)
  • buduj swoją odporność psychiczną, to ułatwi radzenie sobie z porażką i działać pomimo lęku
  • zastanów się w jaki sposób do tej pory radziłaś sobie z niepowodzeniami
  • pomyśl, jaki wspierający sposób możesz sobie wypracować

Podsumowując:

Twoja porażka, to pierwsza oznaka tego, że jesteś ambitna, chcesz się rozwijać i próbujesz. A to już jest sam w sobie przeogromny sukces. Bo wiele osób nigdy w życiu nawet nie spróbuje. Jeśli odniosłaś w życiu choć jedną porażkę, to gratuluję tobie. Ucz się, wyciągaj wnioski i próbuj dalej. Może kiedyś spotkamy się na tej ścieżce samorozwoju.

A jeśli już teraz jesteś zainteresowana pracą ze mną, to przeczytaj opis w którym dzielę się jak praca ze mną może pomóc Ci poradzić sobie z porażką.

Jak praca ze mną jako coachem może Ci w tym pomóc:

  • rozpoznasz swoje stare schematy i niesłużące przekonania, które utrudniają Ci wyjście ze strefy komfortu i zbudowanie silnego PWW
  • rozwiniesz uważność, abyś jak najszybciej mogła zauważyć uruchamiający się stary schemat, lub kaskadę negatywnych i samosabotujących myśli
  • zbudujesz dojrzałość emocjonalną i świadomość wokół reakcji emocjonalnych, których doświadczasz
  • nauczysz się jak reagować na porażkę → z “jestem beznadziejna, znowu mi się nie udało” na “ok, to mi nie wyszło, ale uczę się i próbuję dalej”
  • zrozumiesz jakie są twoje kluczowe wartości, abyś miała poczucie sensu w trudnych działaniach których się podejmujesz
  • odnajdziesz swoje mocne strony, zasoby i talenty, z których będziesz mogła korzystać kiedy pojawi się wyzwanie
  • rozpoznasz sposoby w jaki sabotujesz siebie (prokrastynacja, wewnętrzna krytyka itp.) i nauczysz się jak sobie z nimi radzić
  • dostaniesz również proste narzędzia do samodzielnej pracy, które wspierają proces zmiany → trening mentalny, wizualizacja, techniki pracy z ciałem i ćwiczenia oddechowe

Gotowa? Zarezerwuj termin na bezpłatną konsultację i sprawdźmy czy jest nam po drodze.

Podobne wpisy

Subscribe
Powiadom o
0 Komentarze
Inline Feedbacks
View all comments